Monday, June 9, 2008

LATARBELAKANG PERTUBUHAN

LATARBELAKANG PERTUBUHAN

Pertubuhan Masyarakat Prihatin (PMP) adalah merupakan sebuah yang memperjuangkan nasib ibu-ibu tunggal yang terdapat di sekitar Kota Bharu yang hidup dengan HIV/AIDS. Ia telah ditubuhkan pada 16 Julai 2004.

Tertubuhnya PMP merupakan satu harapan untuk melihat nasib ibu-ibu tunggal yang hidup dengan HIV/AIDS di Negeri Kelantan terbela. Mengikut data yang diperoleh dari Klinik Pakar Perubatan Hospital Raja Perempuan Zainab II, kes HIV yang didaftarkan semakin meningkat setiap tahun. Pada tahun 1998, hanya 117 kes didaftarkan dan ia meningkat sebanyak lima kali ganda kepada 637 kes pada bulan Ogos 2004.

Antara faktor utama peningkatan HIV/AIDS terutamanya dikalangan wanita adalah kurangnya kesedaran serta pemahaman yang jelas berkaitan penyakit berjangkit khususnya mengenai HIV/AIDS. Selain itu, faktor seksual, sosial dan ekonomi juga turut memainkan peranan besar dalam peningkatan penyakit ini dikalangan mereka.

Oleh kerana itu, selaku ahli masyarakat kami melihat perkara ini sebagai satu tanggungjawab dan harus dipikul bersama. Disebabkan rasa tanggungjawab itu, adalah seharusnya kami cuba sedaya-upaya untuk membantu ibu-ibu tunggal ini melalui pelbagai aktiviti yang akan dilaksanakan.

2 comments:

yien said...

good luck for prihatin go go go prihatin.

bigbear said...

would like to get in touch with Zaimah... referred by Joselyn Pang... pls relay message. i can be contact at 9w2pck@marts.org.my
thank you